Friday, August 24, 2018

DARELL TIDAK AKAN BIARKAN SABAH KETINGGALAN KE BELAKANG

KOTA KINABALU, 24 Ogos (Bernama) — Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Darell Leiking berkata, kementeriannya dan kementerian lain yang diketuai oleh pemimpin dari Sabah tidak akan membiarkan Sabah ketinggalan ke belakang berbanding negeri lain dari segi pembangunan termasuk membawa pelabur asing ke negeri ini.

Beliau berkata, satu pelaburan besar oleh sekumpulan pelabur asing akan melabur di Sabah tidak lama lagi dalam bidang kimia, komponen penting dalam menghasilkan plastik, yang berpotensi membuka 700 peluang pekerjaan kepada rakyat negeri ini.

“Bagi MITI ia telah banyak berjumpa dengan pelabur berpotensi... kemungkinan pelaburan besar oleh pelabur asing ke Sabah. Ia akan mewujudkan sekurang-kurangnya 700 peluang pekerjaan

Bagaimanapun, kita tidak akan mengumumkannya, nama pelaburan berkenaan buat masa sekarang kerana kami perlu menyelesaikan beberapa perkara,” katanya kepada pemberita selepas melakukan kunjungan hormat kepada Ketua Menteri Sabah,” Datuk Seri Mohd Shafie Apdal di sini hari ini.

Leiking berkata, semasa lawatan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad ke China baru-baru ini, di mana beliau adalah antara menteri dalam delegasi berkenaan, beliau menemui beberapa pelabur berpotensi di China dan menjemput mereka untuk datang ke Sabah.

Mengenai isu bekalan infrastruktur asas seperti air dan elektrik di Sabah, beliau bersetuju isu berkenaan mungkin boleh mempengaruhi usaha membawa pelabur asing ke Sabah dan pelanggan lain jika ia tidak diselesaikan secepat mungkin.

No comments:

Post a Comment