Saturday, December 3, 2016

NAJIB KENA FAHAM DENGAN ISYARAT

Perhimpunan Agung Umno (PAU) selama empat hari sudah berakhir semalam. Terasa lengang PWTC kali ini. Tidak seramai dahulu berbanding di zaman Tun  Dr Mahathir  Mohamad di mana nak masuk PWTC bukan main payah, berasak-asak.

Kenapa ia berlaku? Adakah ini isyarat ahli ahli Umno bahawa mereka sudah tidak yakin dengan Umno lagi? Atau adakah mereka sudah tidak yakin dengan presiden mereka, Datuk Seri Najib Tun Razak?

Kes 1MDB masih menghantui mereka. Begitu juga kes duit RM2.6 billion dalam akaun peribadi PM. Adakah benar ia duit derma dari anak Raja Arab atau duit 1MDB? oleh itu Umno perlu buat kaji selidik sejauh mana dua isu ini beri kesan kepada PRU akan datang.

Jangan tanya ketua bahagian, mereka tetap kata bahawa kes 2.6 billion tiada kesan kerana mereka terima sedikit dari duit tersebut. Jangan tanya ketua cawangan. Tanya orang bawah, orang atas pagar apa pandangan mereka. Mereka lebih terkesan dengan kos sara hidup, kes GST. Jadi mereka sebagai pengundi senyap akan buat perhitungan pada PRU 2018.

Jangan angkuh dengan kemenangan besar BN di Sarawak dan PRK Kuala Kangsar dan Sungai Besar. Senario PRK berbeza dari PRU, Semua PRK jentera parti dari seluruh negara menggempur PDM maka BN menang besar tetapi dalam PRU mana ada masa nak tumpu PDM sepenuh masa.

Dalam suasana BN yang lemah, syukurlah pembangkang berpecah. Akan tetapi jika berlaku perubahan kepimpinan PAS dalam masa terdekat, adakah PAS akan kekal menentang Amanah? Bagaimana jika berlaku pertandingan dua penjuru jika PAS menyertai Pakatan Harapan untuk menentang BN?

Para perwakilan lebih banyak berlegar di luar Dewan Merdeka menemui kawan kawan di Riverside dan Sunway Putra Mall. Mereka berebut jadi G7 dan sanggup hulur duit kepada para perwakilan cawangan tetapi bila jadi G7 mereka tak minat dengar perbahasan sebaliknya duduk di luar bersembang dengan kawan-kawan. Inilah nasib G7 yang perwakilan bahagian pilih.

Ahli-ahli Umno sudah beri isyarat kepada Najib dengan memulau PAU. Ramai yang tak datang termasuk pemerhati. Mereka bersedih Umno di bawah Najib terlalu banyak masalah. Jika Najib faham dengan isyarat yang diberikan oleh ahli-ahli Umno, sewajarlah beliau berundur dan beri laluan kepada Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengemudi PRU akan datang.

PRU akan diadakan pada tahun 2018. Belum terlambat bagi Zahid untuk memulihkan semula imej Umno. Jangan salahkan kami jika BN kalah teruk dalam PRU akan datang kerana kami sudah nasihati Najib untuk berundur secara baik.

Najib tidak ragui kesetiaan Zahid maka Zahid akan pastikan Najib bersara dengan aman selepas ini. Najib mungkin faham dengan isyarat yang diberikan oleh ahli Umno terutama makan malam presiden di mana banyak meja kosong. Oleh itu berundurlah secara terhormat dan beri laluan kepada Zahid mengepalai jentera BN pada PRU akan datang.

No comments:

Post a Comment