Tuesday, December 6, 2016

SPRM KENA PANTAU PDRM

TEMERLOH, 6 Dis (Bernama) -- Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)yakin mampu meraih tahap 80 peratus keyakinan rakyat negara ini terhadap keberkesanan fungsi suruhanjaya itu memerangi amalan rasuah seawal-awalnya tahun depan.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pencegahan) (SPRM) Datuk Shamsun Baharin Mohd Jamil berkata, ia dijangka mampu dicapai lebih awal berbanding sasaran sebelum ini berikutan usaha berterusan suruhanjaya itu memerangi rasuah tanpa mengira pangkat dan kedudukan.

"Kalau lihat dari segi keyakinan masyarakat terhadap SPRM ada peningkatan iaitu daripada 65.8 peratus pada tahun lepas kepada 73 peratus pada tahun ini," katanya.

Ulasan saya, SPRM perlu memantau PDRM jabatan yang paling rasuah di negara ini. Amat memalukan ppolis bebas ambil rasuah ketika menahan teksi yang membawa pendatang tanpa izin. Kalau benar mereka tiada permit kerja tahan mereka dan hantar kepada Jabatan Imigeresen untuk tindakan selanjutnya.

Sebaliknya polis tahan mereka dan pau mereka sehingga RM2,000. Lebih menyedihkan mereka dibawa makan angin dengan patrol car sambil mangsa menelefon kawan-kawan untuk dapatkan duit sebanyak RM2,000. Apabila duit tersebut tidak dapat baru polis turunkan harga sehingga RM300.00

Yang paling memilukan ada yang baru nak hantar duit gaji mereka ke kampung sudah dipau polis. Malah yang ada permit kerja dikatakan tidak ada permit sehingga majikan datang membebaskan pekerja mereka. Majikan yang cerdik tidak mahu bayar polis satu sen pun kerana mereka ada permit yang kerja yang sah.

Kenapa polis terlalu kuat rasuah? Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar patut mengambil tindakan tegas kepada anggota PDRM supaya jangan jadikan rasuah sebagai punca pendapatan. Buat malu PDRM. Oleh itu SPRM perlu memantau setiap road block polis kerana setiap hari kita terima aduan daripada pemandu teksi yang membawa orang asing. Sepatutnya pegawai SPRM menyamar sebagai pemandu teksi untuk menangkap polis yang rasuah.

No comments:

Post a Comment