Thursday, December 1, 2016

ZAM SENDIRI LUPA SIAPA PIMPIN UMNO KEDAH SEBELUM PRU 2013?

Saya ingin mengulas blog Zam yang buat ramalan kononnya BN akan hilang Kedah dan Terengganu pada PRU akan datang selain pembangkang mengekalkan Kelantan dan Pulau Pinang.Katanya, ini adalah suatu analisis atau ramalan yang mudah berasaskan random sampling secara senyap di akar umbi oleh beliau sendiri dan kawan-kawan di seluruh negeri sejak dua bulan lalu yang menunjukkan UMNO berada dalam kedudukan yang sangat rapuh dan pimpinan Datuk Seri Najib amat tidak popular di seluruh pelusuk tanah air.

Rakyat biasa menolak BN bukan atas soal IMDB atau RM 2.6 Billion tetapi mereka merasa tikaman GST, kenaikan harga barang dan juga kejatuhan ringgit.

Tinjauan ini mendapati hanya lima buah negeri yang akan kekal di tangan Barisan Nasional pada Pilihanraya Umum yang dijangka akan diadakan pada bulan April tahun depan.Negeri-negeri itu ialah Johor, Melaka, Perak,Perlis dan Pahang.

Yang sudah pasti akan berada di tangan pembangkang ialah Kedah,Kelantan(Pas kekalkan kuasa),Terengganu dan Pulau Penang (Kerajaan yang sama).

Bagi saya, jika BN gagal mengekalkan Kedah dan Terengganu ia bukan satu kejutan kerana BN pernah kalah di Kedah pada tahun 2008 dan kalah di Terengganu pada 1999. Jadi kajian bekas Menteri Penerangan itu bukan sesuatu yang baru kerana beliau mengakui BN masih dapat mengekalkan kuasa di lima buah negeri.

Kalau seorang bekas Menteri Penerangan boleh buat ramalan seperti ini siapa lagi yang mahu menghormati Umno? Beliau sepatutnya mempertahankan Umno kerana beliau seorang calon yang dipayungterjunkan. Dari seorang pemberita sambilan kepada seorang ketua pengarang Utusan Melayu akhbar milik Umno beliau sepatutnya bersyukur dari nobody terus masuk politik dan menang PRU dan dilantik timbalan menteri dan menteri.

Tak pernah pegang jawatan di peringkat bahagian tiba tiba dapat jadi calon. Sepatutnya beliau mempertahankan BN yang telah memberi peluang kepadanya menerima gaji bulanan sebagai ahli parlimen dan menteri.

Beliau mengatakan BN menang di Kedah pada tahun 2013 kerana rakyat Kedah mahu Mukhriz sebagai MB baharu. Adakah beliau sedar siapa timbalan pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah menjelang PRU 2013? Bukankah Datuk Ahmad Bashah? Tetapi beliau beri laluan kepada Mukhriz jadi MB kerana itu arahan Presiden parti. Sebagai orang yang patuh kepada arahan parti, beliau akur walaupun sepatutnya beliau boleh memberontak ketika itu tak dapat jadi MB selepas bertungkus lumus beketrja untuk menawan kembali Kedah dari tangan PAS.

Takkan Zam tak tahu sepanjang jadi MB, Mukhriz lebih banyak berada di Kuala Lumpur dari Kedah kerana isterinya enggan berpindah ke Alor Star. Malah beliau yang tidak tahu menjaga hati ketua-ketua bahagian yang menyebabkan mereka tidak memberi sokongan kepada Mukhriz.

Benarkah BN mudah jatuh di Terengganu kerana pimpinan Ahmad Razif? Nampaknya Zam tidak turun padang. Rakyat lebih menyenangi kepimpinan Ahmad Razif yang lebih terbuka. Sebaliknya pimpinan bekas MB mementingkan kroni. Soal tidak bergelar Datuk itu soal lain kerana hubungan beliau dengan istana sudah pulih. Jadi tidak logik menulis kononnya nama Ahmad Razif tidak diingati rakyat.

Zam nampaknya buta politik. Dalam soal ini Sayuti Omar penulis buku pro PAS selama ini lebih terbuka dengan mengatakan bahawa dengan adanya PAS di luar Pakatan Harapan, maka PAS akan kecundang di Kelantan dengan adanya parti serpihan Amanah. Ini bermakna peluang BN merampas kembali Kelantan kali ini lebih cerah dengan meletakkan calon-calon muda yang lebih berwibawa.

Kalau bekas Menteri Penerangan boleh buat analisis seperti ini, tidak hairanlah beliau sendiri kalah dalam PRU 2008 kerana jentera kementeriannya gagal membuat analisis yang sebenar. Oleh itu sebelum mendakwa BN gagal mempertahankan Kedah dan Terengganu, beliau sepatutnya turun sendiri ke padang dan bukannya mengupah orang yang tak layak untuk buat kajian.





.





No comments:

Post a Comment