Friday, January 26, 2018

BERI PELUANG KEPADA PAKAR BENTANG KAJIAN TENTANG KETUM

SANGLANG, 26 Jan (Bernama) -- Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Shahidan Kassim meminta pihak-pihak yang berbeza pendapat berhubung penanaman ketum secara komersial supaya memberi peluang kepada pakar membentangkan kajian mereka.

Katanya walaupun ada laporan atau kajian tumbuhan tersebut mempunyai khasiat dari segi perubatan namun dari segi perundangan pula perkara tersebut belum mencapai kata putus.

"Perkara ini telah dua kali dibawa ke Parlimen. Kita hendak kategorikannya sebagai dadah pun tidak boleh kerana kandungannya bukan dadah. Ketum hanya memberi kesan tidak baik apabila dicampur dengan bahan lain.

"Justeru, kajian lengkap perlu dilaksanakan oleh pakar dan dibentangkan kepada pihak berkuasa untuk membuat keputusan," katanya kepada pemberita semasa diminta mengulas perbezaan pendapat antara Menteri Besar Perlis Datuk Seri Azlan Man dan Pengerusi RISDA Datuk Zahidi Zainul Abidin berhubung perkara itu.

Beliau ditemui selepas menyampaikan bantuan awal persekolahan kepada 54 murid Sekolah Rendah Kebangsaan (C) Chin Hun di sini, hari ini

No comments:

Post a Comment