Sunday, January 28, 2018

PEKEBUN KECIL WANITA PERLU BERANI

SUNGAI PETANI, 28 Jan (Bernama) -- Pekebun kecil wanita khususnya anggota Pergerakan Wanita Pekebun Kecil (PWPK) Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA) perlu berani melalui gelombang perubahan jika ingin mencapai kejayaan bagi meningkatkan pendapatan isi rumah.

Anggota Dewan Negara yang juga anggota Pihak Berkuasa RISDA Senator Datuk Shahanim Mohamed Yusoff berkata terdapat seramai 181,113 pekebun kecil di seluruh negara dengan 35.68 peratus daripadanya merupakan pekebun kecil wanita.

"RISDA telah mengambil langkah menggerakkan ahli-ahli isi rumah serta pekebun kecil wanita supaya dapat sama-sama berusaha membangunkan negara melalui aktiviti yang dijalankan oleh PWPK...saya berharap agar segala kemudahan sosial yang disediakan KKLW (Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah) akan dimanfaatkan sepenuhnya.

"Saya juga mahu semua pekebun kecil wanita RISDA berani melakukan gelombang perubahan. Budaya komuniti yang sebahagiannya lebih cenderung menunggu serta bergantung kepada bantuan kerajaan perlu diubah dan digantikan dengan konsep keusahawanan sosial," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Hari Pergerakan Wanita Pekebun Kecil Risda negeri di sini hari ini. Turut hadir Pengarah Bahagian Pengembangan dan Pemindahan Teknologi Risda Amran Jaafar dan Pengarah Risda Kedah Ramlie Tumin.....

No comments:

Post a Comment