Monday, May 14, 2018

DASUKI SERTAI UMNO DI SAAT SAAT UMNO TENAT



KUALA LUMPUR: Dalam suasana Umno kehilangan sokongan anak muda di mana setiap saluran tiga ke atas pada hari pengundian 9 Mei lalu
PKR yang menjadi pilihan mereka, tetapi bagi Dasuki Mustafa, 21, tetap menyokong BN.


Beliau mengisi borang Umno pada hari Majlis Tertinggi Umno bersidang semalam di lobi PWTC kerana rasa terpanggil untuk sama sama memulihkan Umno yang sudah tercemar namanya pada PRU ke 14.

Umno hanya mendapat 59 kerusi parlimen daripada 79 kerusi BN yang mana Umno masih mendahului PKR (49 kerusi) dan DAP (45 kerusi) dari segi kerusi. Manakala PAS mendapat 18 kerusi.

"Saya mahu aktif dalam Umno bersama pemuda lain mengembalikan kepercayaan rakyat kepada BN pada PRU akan datang," katanya yang mengundi buat kali pertama di DUN Kemasik, Kemaman Rabu lepas.

BN tewas di Kemasik begitu juga kerusi parlimen Kemaman pada PRU tersebut.

"Saya percaya BN dan Umno akan bangkit kembali pada PRU akan datang walaupun kerajaan pusat bukan lagi milik BN," katanya lagi.

Sementara itu dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat majlis tertinggi Umno, Naib Presiden Umno yang menjalankan tugas Presiden Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata beliau diberi mandat oleh ahli Majlis Tertinggi Umno sekiranya mahu mengadakan sebarang rundingan.

Bagaimanapun beliau tidak menjelaskan lebih lanjut sama ada rundingan itu termasuk dari pihak parti kerajaan Pakatan Harapan (PH).

"Majlis Tertinggi telah beri mandat pada saya bahawa jika ada sebarang rundingan yang mahu dibuat bagi pihak BN dan Umno ia hendaklah dibuat secara end bloc.

"Kita akan menggunakan segala kekuatan Umno dan BN demi mengadakan rundingan dengan siapa sahaja bagi pembentukan dalam sebarang bentuk kerajaan atau sebagai pembangkang.

"Di dalam hal ini, ahli-ahli Majlis Tertinggi telah beri mandat sepenuhnya pada saya untuk mengadakan perundingan dan juga langkah-langkah selanjutnya," katanya lagi.

Selain itu, Zahid juga memberitahu Umno akan menubuhkan sebuah jawatankuasa bagi menstruktur kembali parti itu.

Katanya ia bertujuan bagi mengenal pasti masalah yang ada hingga mengakibatkan kekalahan pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14), 9 Mei lalu.

"Kami juga memutuskan bahawa task force telah diwujudkan bagi melaksanakan tugas dan tanggungjawab bagi membangkitkan Umno sebagai satu parti politik di Malaysia.

"Kita harap ahli-ahli Umno diperingkat akar umbi di bahagian dan negeri akan terus merapatkan barisan.

"Insya-Allah ujian ini sementara yang bertujuan untuk melihat kekuatan kita," katanya.

Pada sidang media sama, anggota parlimen Bagan Datuk itu juga memberi amaran kepada mana-mana individu yang cuba memusnahkan Umno.

"Jika ada pihak yang hendak meracikkan Umno dan berusaha melakukan sesuatu, kepimpinan Umno akan bersatu mengekang usaha ke arah itu," katanya lagi

No comments:

Post a Comment