Monday, May 28, 2018

KERJA PEMULIHAN TAMAN ILMU SECARA BERPERINGKAT

BESUT, 28 Mei (Bernama) -- Kerja-kerja pemulihan Taman Ilmu di Tembila di sini, akan dilaksana secara berperingkat bagi memastikan ia memberi manfaat kepada semua pihak, kata Menteri Besar Terengganu Dr Ahmad Samsuri Mokhtar.

Beliau berkata kerja membaik pulih kawasan seluas 280 hektar itu tidak boleh dijalankan serentak kerana ia membabitkan kos sangat tinggi sekitar RM400 juta sepertimana kos asal pembinaannya yang bertaraf projek mega.

Sehubungan itu, katanya kerja pemulihan peringkat awal akan memberi tumpuan kepada pembaikan secara minimum bagi membolehkan tempat tersebut dapat dihuni oleh pelajar dan institusi pengajian tinggi (IPT) yang berminat beroperasi di kawasan berkenaan.

"Ada beberapa peringkat sebenarnya kerana kalau kita nak buat sekali gus memang menelan belanja dan masa yang sangat panjang sedangkan kita perlu mencari jalan untuk selamatkan tempat ini dahulu.

"Kita perlu merangka perancangan supaya limpahan ekonomi dapat dinikmati penduduk setempat dengan cara melibatkan penyertaan masyarakat melalui pembangunan kawasan ini. Hal ini akan merancakkan perkembangan ekonomi dan menjadi tumpuan dan tarikan untuk datang ke sini," katanya kepada pemberita selepas mengadakan lawatan di sekitar Taman Ilmu hari ini

No comments:

Post a Comment